REQUIREMENT FOR THE TOP STRUCTURE OF THE ROADS ON HIGH SPEED RAILWAYS

  • Z Kakharov Ташкетский государственный транспортный университет
  • N. Kodirov Tashkent State Transport University
Keywords: Track superstructure, rail fastenings, rail and sleepers, reinforced concrete sleepers, wooden sleepers, high-speed rail.

Abstract

Goal: Consider the issue of the requirement for the upper structure of the track on high-speed railways in the Republic of Uzbekistan. Methods: For reliable operation, the rails must be sufficiently strong, durable, wearresistant, hard and at the same time not fragile, since they perceive the shock-dynamic load. The material for the rails is high-strength carbon steel. Results: One of the main features of a continuous welded track is that wellfixed rail strings cannot change their length when the temperature rises or falls. Because of this, significant longitudinal tensile or compressive forces arise in them, which in hot weather can lead to the ejection of the path to the side, and in severe frost - to a fracture of the lash with the formation of a dangerous gap. Practical significance: An analysis from an experimental study shows the use of a continuous-welded track is especially effective on sections of high-speed train traffic, where increased requirements are imposed on the upper structure of the track. Particular attention is paid to the prevention and elimination of wavy wear of the rolling surface of the rails, which is eliminated by grinding them with special rail-grinding trains. The developed techniques can be recommended for practical use.

Author Biographies

Z Kakharov , Ташкетский государственный транспортный университет

 Senior Lecturer of the Railway Engineering 

N. Kodirov , Tashkent State Transport University

Assistant of the Railway Engineering 

References

1. Строительство железных дорог. Спиридонов Э.С. Жинкин Г.Н. Луцкий С.Я. -М.: Транспорт, 1995. -208 с.
2. Организация переустройства железных дорог под скоростное движение поездов: Учебное пособие для вузов ж. д транспорт. Под ред. И.В. Прокудина. – М.: Маршрут. 2005. -711 с.
3. Организация строительства железных дорог: учебное пособие. Под ред. И.В. Прокудина. – М.: ФГБОУ «Учебное-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте» 2013, -568 с.
4. Железнодорожный путь. учебник для вузов Г. М. Шахунянц. - М.: Транспорт, 1987. - 480 с.
5. Железнодорожное строительство. Технология и механизация. Под. ред. С.П. Першина. - M.: Транспорт, 1991.
6. Организация и планирование железнодорожного строительства: Учебник для вузов. Под ред. Г.Н.Жинкина и И.В.Прокудина. - М.: Желдориздат, 1999. -700 с.
7. Проектирование железнодорожного пути. Учеб. пособие для вузов ж. -д. транспорта. Под ред. проф. Г. М. Шахунянца. - Москва: Транспорт, 1972. - 320 с.
8. Строительные и путевые машины: Учебное пособие по дисциплине «Технология, механизация и автоматизация железнодорожного строительства» / Шалягин Г.Л., Пиотрович А.А., Полоз В.Н.–Хабаровск, Изд-во ДВГУПС, 2008.– 129 с.
9. Технология железнодорожного строительства: Учебник для вузов. Под ред. А.Н. Призманова. Э.С. Спиридонова. М.: Желдориздат, 2002.631с.
10. Технология, механизация и автоматизация строительства. Под ред. С.С. Атаева и С.Я. Луцкого. М.: Высшая школа, 1990.592с.
Published
2021-05-14
How to Cite
Kakharov , Z, and N. Kodirov. 2021. “REQUIREMENT FOR THE TOP STRUCTURE OF THE ROADS ON HIGH SPEED RAILWAYS ”. EurasianUnionScientists, May, 45-48. https://doi.org/10.31618/ESU.2413-9335.2021.1.85.1325.